• Ida Karolina

Vinter i Västerbotten ❄️

Jag ville dela lite om vinterferien / sportlovsveckan. Jag tog med mig grabbarna till Skellefteå en sväng. Det passade så att jag kunde ha lite ledigt från jobbet. Det var riktigt skönt för dom senaste åren har jag bara jobbat på. Det blev tåg dit och flyg på bonuspoäng hem.

Dit resan tog lite över ett dygn från att vi åkte hemifrån tills vi var framme. Den drygaste biten var buss från Kristiansand till Oslo. 05.50 gick bussen och dom tänkte inte sova för det här var ju så spännande. Vi hade plats vid bord, och tyvärr måste jag säga så kom några och satte sig mitt emot fastän det fanns gott om andra lediga platser. Det här är väl regel nr 1 i Skandinavien, att man sitter inte nära folk man inte känner om man inte måste. Och när nån sitter mitt emot kommer dom ju innanför ens personliga sfär och man måste kolla ut genom fönstret stort sett hela tiden för man kan ju inte kolla rakt fram, för det går ju inte.

Vi kom fram till Oslo S och hittade vidare till nästa tåg. Innan dess hade vi god tid till att fika på stationen. Skönt, för jag var redan utmattad.

Tåget Oslo - Göteborg gick bättre. Bättre och skönare platser på toget och pojkarna fick iPad tid så det kändes som det gick ganska fort. Vid en av de första stationerna efter att vi passerat gränsen till Sverige gick tull polisen genom tåget med hundar. Minstingen min diggar fortfarande Paw patrol och här var de live.

På stationen i Göteborg hade vi också en dryg timme så det blev burgerking till middag här. Nu var överskottsenergi på ett nog högt nivå så när konduktören äntligen hade kollat biljetterna bäddade vi för nattens färd. Nattåget Göteborg - Bastuträsk tar alltså 19 timmar. Jag hoppas mina små en gång i framtiden kommer sätta pris på att dom fått prova resa på olika sätt. Storebror sov överst, jag i mitten och lillebror nederst. I mitten hade jag perfekt utsikt genom fönstret. Jag tyckte det var supermysigt att kunna vila så här.

Nästa morgon stod det plötsligt Bastuträsk på skylten. Ingen hade väckt oss fast dom så dom alltid kommer förbi och säger till när det närmar sig. Det var ju bara att skynda sig då. Jag blev lite stressad för jag har en gång försovit mig på tåget och hamnat i Jörn. När jag kom ut från tåget med resväskan stod pojkar redan där tillsammans med min lilla syrra! Hon hade överraskat oss med att komma ombord på samma tåg som oss under natten. Såå överraskade vi blev!

Sen kom vi fram då redan första dan fick vi både sitta vid grillringen i solen, åka i backen och köra snöskoter, godfika och tid med familjen. Annars blev det tid till att bygga snöborg, gå lite på stan. Jag hann till och med träffa ett par kompisar.

Det blev en vecka med vinter i Västerbotten och vi hade tur som fick med oss det. Vi har även kollat i bya-böcker och sökt efter spår av släkten. Släktforsknings projektet går ända sakta men säkert framåt. Dom hade ingen blogg förr i tiden. Så enkelt det då hade varit. Här finns nu denna vecka lagrad med ännu ett digitalt spår.